Jaka będzie Literacka po przebudowie?
18 grudnia 2024
To pytanie zadaje sobie coraz więcej mieszkańców osiedla Piaski. Co wymyślą urzędnicy po połączeniu Literackiej z ul. Maczka? Poznaliśmy już projekt jej remontu.
- Na spotkaniu z Biurem Zarządzania Ruchem Drogowym powiedziano nam, że zastosują w wytycznych dla projektanta wskaźnik, żeby co pięć miejsc postojowych sadzić jedno nowe drzewo. W ten sposób stracimy około 90 miejsc, czyli około 30 procent. Osiedle po parzystej stronie Literackiej aż do ul. Kochanowskiego nie ma wewnętrznych miejsc parkingowych. Zresztą ich wykonanie jest niemożliwe, bo wiązałoby się z likwidacją zieleni i drzew. Wolimy wariant remontu bez likwidacji miejsc. Uruchomienie dużego osiedla w miejscu "szkieletora" tylko pogorszy sytuację - kilka miesięcy temu zaalarmował nas czytelnik.
Ważna osiedlowa ulica
- Ulica Literacka była budowana w latach 70. w klasycznym, jak na tamte czasy, standardzie, tj. szeroka jezdnia, zero zieleni, a my jeszcze musimy wziąć pod uwagę to, że Literacka zostanie przebita do Maczka i te ulice będą ze sobą połączone, będzie na nich też większy ruch. Zatem są różne koncepcje jej wykonania - wyjaśniał przed wakacjami Tamás Dombi, nie wykluczając wariantu wykonania ulicy jednokierunkowej, właśnie po to, aby miejsca na poboczu nieco przybyło.
Literacka - miesiące ustaleń
Obecnie Literacka to ślepa ulica służąca jedynie mieszkańcom sąsiednich bloków. Jednak w związku z budową dużego osiedla na terenie niedoszłej siedziby EuRoPol Gazu - ma stać się częścią większej arterii. Jak dużej? Biuro Zarządzania Ruchem Drogowym chciałoby, aby Literacka nadal pełniła rolę drogi lokalnej, głównie służącej pobliskim blokom i nowemu osiedlu.
- Prawdą jest, że chcemy posadzić drzewa. Nie da się tego zrobić inaczej, jak kosztem miejsc postojowych. Co jakiś czas spotykamy się z radą osiedla, z zarządem dzielnicy, z deweloperem, więc jest to proces, w który zaangażowanych jest wiele osób, dlatego po wykonaniu projektu nie planujemy dalszych konsultacji społecznych. Siłą rzeczy zatwierdzona organizacja ruchu na Literackiej będzie kompromisem, z którego nie wszyscy mieszkańcy będą zadowoleni - mówił w czerwcu Tamás Dombi.
Jaka będzie Literacka?
Przed kilkoma dniami, podczas zorganizowanego przez wiceburmistrz Bielan Sylwię Lacek kolejnego spotkania u dyrektora BZRD ustalono, że opracowany projekt remontu przewiduje 239 miejsc postojowych oraz dodatkowo 8 miejsc dla osób niepełnosprawnych. Parkowanie samochodów odbywać się będzie prostopadle do ulicy.
- Projekt organizacji ruchu uwzględnia nasze uzgodnienia z Państwową Strażą Pożarną w zakresie drogi pożarowej dla budynków przy ul. Literackiej i Kochanowskiego z trzema wjazdami od ul. Literackiej. Przejścia dla pieszych, w tym dla dzieci mają być bezpieczne. Zaplanowane są dwie wysepki spowalniające ruch oraz przewidywana jest jeszcze jedna na wjeździe na ul. Literacką z Rudnickiego - wyjaśnia prezes WSM Barbara Różewska.
Podczas spotkania potwierdzone zostało porozumienie pomiędzy Dom Development a Zarządem Dróg Miejskich w sprawie wybudowania drogi łączącej Literacką z Maczka.
DB