inwestycje »

Nie będzie ekranów akustycznych na odcinku od Arkadii do Dworca Gdańskiego. Dlaczego?

10 marca 2025

Nie będzie ekranów akustycznych na odcinku od Arkadii do Dworca Gdańskiego. Dlaczego?
Dworzec Gdański od strony Żoliborza, fot. MC

Niedawno poznaliśmy plany spółki PKP PLK w sprawie montażu ekranów akustycznych, mających ograniczyć nadmierny hałas na terenie Żoliborza. Ekrany pojawią się na odcinkach od stacji Warszawa Powązki do wiaduktu na al. Jana Pawła II i od Dworca Gdańskiego w kierunku parku Traugutta. Ominą zatem odcinek od centrum handlowego Arkadia do Dworca Gdańskiego, a więc osiedla WSM Żoliborz II. Dlaczego? Czy jest szansa na ich montaż w późniejszym czasie?

W ostatnim czasie PKP Polskie Linie Kolejowe "przebadały" w Warszawie pod względem hałasu łącznie 6 km torowisk. Jakie będą tego rezultaty? Powstanie około 1 km ekranów akustycznych. Nowe ekrany staną m.in. w okolicach Dworca Gdańskiego, na odcinkach pomiędzy: ulicą Przasnyską (przy zejściu ze wschodniej kładki dla pieszych z przystanku Warszawa Powązki) a wiaduktem na al. Jana Pawła II oraz od wiaduktu ul. Mickiewicza aż do ul. Jeziorańskiego (do wysokości przystanku tramwajowego Park Traugutta). Pominięty został centralny odcinek żoliborskiej linii - od wiaduktu na al. Jana Pawła II do wiaduktu ul. Mickiewicza. Wzbudza to niezadowolenie mieszkańców.

Sąsiedzi Dworca Gdańskiego niezadowoleni

- Z przerażeniem przeczytałem w lokalnej prasie artykuł o ekranach akustycznych wzdłuż torów kolejowych. Z przerażeniem, ponieważ PKP PLK nie zamierza ich postawić pomiędzy wiaduktem na al. Jana Pawła II a Dworcem Gdańskim. A na tym akurat odcinku, na wysokości centrum handlowego Arkadia, pociągi towarowe z hałasującymi godzinami lokomotywami urządzają sobie postoje - alarmuje mieszkaniec, który prosi o interwencję.

- Poruszcie ten temat, ponieważ wychodzi na to, że wśród mieszkańców tej części Żoliborza są "równi i równiejsi". Mieszkańców jednych budynków będzie się przed piekielnym hałasem chronić, a innych nie. Czyżby mieszkańcy z bloków stojących wzdłuż torów kolejowych na odcinku pomiędzy wiaduktem na al. Jana Pawła II a wiaduktem ul. Mickiewicza byli bardziej odporni na dzienny i nocny hałas?

PKP PLK zrobiły badania hałasu

- Na stacji Warszawa Gdańska znajdują się dwa tory przeznaczone na postój lokomotyw lub pociągów towarowych oraz dwa dla pociągów Kolei Mazowieckich i Szybkiej Kolei Miejskiej. Zgodnie z przepisami pociągi podczas postoju nie mogą mieć włączonych silników. Zwrócimy uwagę przewoźnikom, aby przestrzegali tych regulacji - mówi Anna Znajewska-Pawluk z zespołu prasowego PKP Polskie Linie Kolejowe S.A. Dodaje, że spółka została zobligowana do przeprowadzenia analizy po zakończeniu inwestycji w obrębie stacji Warszawa Gdańska. Zmierzono wówczas poziom hałasu. W miejscach, gdzie badania wykazały przekroczenie dopuszczalnych norm, marszałek województwa mazowieckiego zobowiązał spółkę do budowy ekranów akustycznych.

- Pomiary wykonane naprzeciwko Centrum Handlowego Arkadia, przy zabudowie mieszkaniowej, nie wykazały przekroczeń dopuszczalnych poziomów hałasu generowanych przez ruch kolejowy - informuje Anna Znajewska-Pawluk. Zgodnie z przepisami, PKP PLK jest zobowiązana do przeprowadzania pomiarów hałasu co pięć lat na liniach kolejowych, na których rocznie przejeżdża ponad 30 tys. pociągów, w tym na liniach nr 20 i 509, w obrębie stacji Warszawa Gdańska. Tak więc ekrany na tym odcinku pojawią się pod warunkiem przekroczenia norm.

DB

Najnowsze informacje