Nie będzie ekranów akustycznych na odcinku od Arkadii do Dworca Gdańskiego. Dlaczego?
10 marca 2025
Niedawno poznaliśmy plany spółki PKP PLK w sprawie montażu ekranów akustycznych, mających ograniczyć nadmierny hałas na terenie Żoliborza. Ekrany pojawią się na odcinkach od stacji Warszawa Powązki do wiaduktu na al. Jana Pawła II i od Dworca Gdańskiego w kierunku parku Traugutta. Ominą zatem odcinek od centrum handlowego Arkadia do Dworca Gdańskiego, a więc osiedla WSM Żoliborz II. Dlaczego? Czy jest szansa na ich montaż w późniejszym czasie?
W ostatnim czasie PKP Polskie Linie Kolejowe "przebadały" w Warszawie pod względem hałasu łącznie 6 km torowisk. Jakie będą tego rezultaty? Powstanie około 1 km ekranów akustycznych. Nowe ekrany staną m.in. w okolicach Dworca Gdańskiego, na odcinkach pomiędzy: ulicą Przasnyską (przy zejściu ze wschodniej kładki dla pieszych z przystanku Warszawa Powązki) a wiaduktem na al. Jana Pawła II oraz od wiaduktu ul. Mickiewicza aż do ul. Jeziorańskiego (do wysokości przystanku tramwajowego Park Traugutta). Pominięty został centralny odcinek żoliborskiej linii - od wiaduktu na al. Jana Pawła II do wiaduktu ul. Mickiewicza. Wzbudza to niezadowolenie mieszkańców.
Sąsiedzi Dworca Gdańskiego niezadowoleni
- Z przerażeniem przeczytałem w lokalnej prasie artykuł o ekranach akustycznych wzdłuż torów kolejowych. Z przerażeniem, ponieważ PKP PLK nie zamierza ich postawić pomiędzy wiaduktem na al. Jana Pawła II a Dworcem Gdańskim. A na tym akurat odcinku, na wysokości centrum handlowego Arkadia, pociągi towarowe z hałasującymi godzinami lokomotywami urządzają sobie postoje - alarmuje mieszkaniec, który prosi o interwencję.
- Poruszcie ten temat, ponieważ wychodzi na to, że wśród mieszkańców tej części Żoliborza są "równi i równiejsi". Mieszkańców jednych budynków będzie się przed piekielnym hałasem chronić, a innych nie. Czyżby mieszkańcy z bloków stojących wzdłuż torów kolejowych na odcinku pomiędzy wiaduktem na al. Jana Pawła II a wiaduktem ul. Mickiewicza byli bardziej odporni na dzienny i nocny hałas?
PKP PLK zrobiły badania hałasu
- Na stacji Warszawa Gdańska znajdują się dwa tory przeznaczone na postój lokomotyw lub pociągów towarowych oraz dwa dla pociągów Kolei Mazowieckich i Szybkiej Kolei Miejskiej. Zgodnie z przepisami pociągi podczas postoju nie mogą mieć włączonych silników. Zwrócimy uwagę przewoźnikom, aby przestrzegali tych regulacji - mówi Anna Znajewska-Pawluk z zespołu prasowego PKP Polskie Linie Kolejowe S.A. Dodaje, że spółka została zobligowana do przeprowadzenia analizy po zakończeniu inwestycji w obrębie stacji Warszawa Gdańska. Zmierzono wówczas poziom hałasu. W miejscach, gdzie badania wykazały przekroczenie dopuszczalnych norm, marszałek województwa mazowieckiego zobowiązał spółkę do budowy ekranów akustycznych.
- Pomiary wykonane naprzeciwko Centrum Handlowego Arkadia, przy zabudowie mieszkaniowej, nie wykazały przekroczeń dopuszczalnych poziomów hałasu generowanych przez ruch kolejowy - informuje Anna Znajewska-Pawluk. Zgodnie z przepisami, PKP PLK jest zobowiązana do przeprowadzania pomiarów hałasu co pięć lat na liniach kolejowych, na których rocznie przejeżdża ponad 30 tys. pociągów, w tym na liniach nr 20 i 509, w obrębie stacji Warszawa Gdańska. Tak więc ekrany na tym odcinku pojawią się pod warunkiem przekroczenia norm.
DB